i Hanoi

Posted on f

0


Det var en tid sen jag på riktigt slogs av Hanois charm och skönhet – dvs.  så där att det får en att stanna upp och låta känslorna få fritt grepp. Under min första månad här var jag till största delen lyrisk över alla intryck men de senaste veckorna har ett svagt vemod krupit fram – medveten om att ett melankoliskt avsked väntar.

Idag, idag var dock Hanois skönhet fullkomlig. När jag klev utanför ambassadens murar kvart över fem var det mulet och staden var inhöljd i en falsk skymning, orsakad av monsunregnet och dess tjocka och mörka moln, som svept in vid fyra tiden. Jag älskar det halvmörker som lägger sig över Hanoi redan under eftermiddagen i samband med monsunregnet. Det får gator och byggnader att framträda i ett väldigt romantiskt och orientaliskt ljus. Orientalisk – skyn lystes med korta mellanrum upp av blixtrar som är väldigt annorlunda från dem jag är vana vid från Sverige och Europa. Dessa var sannerligen exotiska. Och blixten kom inte från ett håll utan den lyste upp staden både framför, bakom och till höger om mig. När jag skulle gå över den om eftermiddagarna så intensivt trafikerade Kim Ma gatan, lyste en kraftig blixt upp himlen över Nui Truc. Jag såg den väldigt tydligt, som om den stod upp mitt bland byggnader och träd, rätt upp i himlen.

De gamla sovjet-byggnaderna på Nui Truc, med sin gula färg och otroligt fula balkonger, föreföll mig vara det vackraste och hemkäraste landskap jag känner till. Allt medan åskan harklade sig i bakgrunden. Det momentana ljuset från blixten gjorde mig vissa sekunder lite orolig – vart slår den egentligen ned, funderade jag halvt. Men kom på mig själv omgående: det är bara att ge efter, något så här vackert kan inte vara det minsta farligt.

Middag på arbetarnas matställe i gränden. Någon dag måste jag sätta mig ned här och iakttaga de unga arbetarna från grändens alla byggnadsplatser utförligt. De är på alla sätt härliga när de slår sig ned till middag här, smutsiga och svettiga, efter en hel dags slit.

Posted in: Literature