ur Khayyáms fyraradingar – Rubaiyyat

Posted on f

0


övers. Eric Hermelin

358
Bäst att hålla sig undan allt, som ej är dagg-bestänkt;
Godt är äfven Vin ur Konunga-tältets sköna Guds-afbilders hand.
Rus, Samvaro med qalendarer, och glömska av sin personlighet är också godt:
(Kort sagdt:) En klunk Vin är bättre än allt – emellan månen och fisken. 

359
Från lärdomens och fromhetens skolor är bäst att fly;
Till hjerte-röfverskornas lockars svall är bäst sig ty.
Innan tiden gjuter ut ditt blod:
Bäst att du gjuter Flaskans blod i Kalken. 

360
Droppen grät och sade: ”Rent skild är jag från Hafvet”;
Hafvet skrattade åt droppen och sade: ”Vi äro allt”.
Det finnes i Verkligheten ingen annan än Vi. Gudar äro vi alla:
Men genom cirkel-rörelsen af en punkt, äro vi skilde alla. 

371
I älskarnes församling sitta vi – alla
Från tidens vedermödor rasta vi – alla
Af Hans åtrås Vin dricka vi en kalk:
Fri-gjorde, frid-fulle, rusige – alla. 

372
Antag, att verlden drifves efter din önskan – nå, än sedan?
Antag, att din lefnads bok läses – nå, än sedan?
Jag vill, yttermera, antaga, att du redan lefvat hundra år efter ditt hjertas önskan:
Antag nu, att du lefver hundra år till – nå än sedan? 

376
Gräm dig mindre öfver denna motsträfviga tid:
Önska dig Vin och Den Förtrogne Vännens sköte.
Ty den som ur moderns lif kom ut i dag:
Skall du i morgon finna i en qvinna återvänd. 

377
Jag lofvar att hålla mig ifrån alla ting, ifrån Vinet – icke;
Ty från alla ting står mig flykten öppen; från Vindet – icke.
Skulle det vara möjligt, att jag blefve Musulman
Och afsvure detta elds-dyrkarnes Vin, eller skulle det – icke? 

378
Älskare äro vi, och Berusade, och Vin-dyrkare – alla;
På Vinstugans gata sitta vi – alla.
Enär vi knäppa fingret åt vrångt och rent, inbildning och påfund:
Så fordra af oss ingen sjelf-medvetenhet; vi äro ju rusige – alla. 

387
Lotten är mig fallen i Vinet och i Ruset;
Hvi klandrar folket mig då likafullt?
Ack! Godt (vore), om hvar förbjuden gerning frambragte rus!
Så att jag sluppe se i verlden någon nykter!
Posted in: Literature