ur Vandring

Hesse, sid 7

Vandraren är på många sätt en primitiv människa, liksom nomaden är primitivare än bonden. Men segern över bofastheten och föraktet för gränserna gör folk av mitt slag till vägvisare in i framtiden.

Imorgon ska jag älska andra tak, andra stugor. Jag kommer inte, som det står i kärleksbrev, att lämna kvar mitt hjärta här. O nej, jag kommer att ta med mig mitt hjärta, jag behöver det där borta på andra sidan bergen också, varje stund.

Jag tillber trolösheten, ombytet, fantasin.

Så fort vår kärlek blir fast och blir till trohet och dygd, blir den suspekt för mig.

Kommentera

