ur Revolt och Konst

Posted on f

0


Camus, sid. 342
Människans revolt

Den amerikanska romanen [hårdkokta] vill finna enheten genom att förminska människan antingen till det elementära hos henne eller också till hennes yttre reaktioner och uppförande. Där utväljes inte som i de klassiska romanerna någon känsla eller lidelse som blir föremål för speciell skildring. Analysen förkastas och därmed sökandet efter någon grundläggande psykologisk drivkraft som skulle kunna förklara och illustrera en persons sätt att bete sig. Därför är enheten i denna sorts roman bara en belysningens enhet. Dess teknik innebär att personerna beskrivs utan kommentarer till och med när de upprepar sig, att allting kort sagt skildras som om människorna karakteriseras enbart genom sina dagliga reflexhandlingar. På detta maskinmässiga plan liknar människorna varandra verkligen; så kan man förstå detta märkvärdiga universum där alla personer förefaller utbytbara, till och med då det gäller fysiska särdrag. Det är ett missförstånd att kalla denna teknik realistisk. Bortsett från att realism i konsten som vi skall se är ett obegripligt begrepp är det tydligt, att detta slags romanvärld präglas inte av ett enkelt och direkt återgivande av verkligheten utan av en fullständigt godtycklig stilisering.

 

Annonser