ur Kritik av den hegelska rättsfilosofin – mästerstycke

Marx

Kritikens vapen kan naturligtvis inte ersätta vapnens kritik, den materiella makten måste störtas med materiell makt, men också teorin blir till materiell makt så snart den griper tag i massorna. Teorin är i stånd att gripa massorna så snart den förklarar ad hominem [för människan], och den förklarar ad hominem så snart den blir radikal. Att vara radikal är att gripa saken vid roten. Människans rot är emellertid människan själv. Det uppenbara beviset för den tyska teorins radikalism, alltså för dess praktiska energi, är att den utgår från det definitiva positiva upphävandet av religionen. Kritiken av religionen slutar med läran, att människan är människornas högsta väsen, alltså med det kategoriska imperativet att omstörta alla förhållanden, där människan är ett förnedrat, förslavat, övergivet, föraktligt väsen. Förhållanden, som man inte bättre kan skildra än genom utropet hos en fransman inför planerna på att införa skatt på hundar: Arma hundar! Man vill behandla er som människor!

Också historiskt har den teoretiska emancipationen en specifikt praktisk innebörd för Tyskland. Tysklands revolutionära förflutna är nämligen teoretiskt, det gäller reformationen. Liksom det då var munken, är det nu filosofen, i vars hjärna revolutionen tar sin början.

Luther har självfallet besegrat slaveriet under fromheten, genom att ersätta det med slaveriet genom övertygelsen. Han har brutit tron på auktoriteten genom att återupprätta trons auktoritet. Han har förvandlat svartrockarna till lekmän genom att förvandla lekmännen till svartrockar. Han har befriat människan från den yttre religiositeten genom att göra religiositeten till människans inre. Han har befriat kroppen från dess bojor genom att slå hjärtat i bojor.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s