från Imperiet

Posted on f

0


Hardt & Negri

För oss verkar det fullständigt självklart att de som exploateras kommer att göra motstånd och – om de nödvändiga villkoren uppfylls – uppror. Men idag är detta kanske inte helt självklart. En lång rad politiska teoretiker har konstaterat att problemet inte är varför folk gör uppror, utan varför de inte gör det. Eller som Deleuze och Guattari uttrycker saken: ”den politiska filosofins grundläggande problem är fortfarande det problem som Spinoza såg så klart (och som Wilhelm Reich återupptäckte): ‘varför kämpar människor för sitt slaveri så envist som om det gällde deras frälsning?’.


Den första frågan den politiska filosofin måste ställa sig idag är inte huruvida eller ens varför det kommer att finnas motstånd och uppror, utan snarare hur man skall identifiera den fiende som man skall göra uppror mot. Det är faktiskt ofta oförmågan att identifiera fienden som gör att viljan till motstånd valsar runt i paradoxala cirklar. Identifikationen av fienden är emellertid ingen lätt uppgift, med tanke på exploateringen inte på samma sätt som förut äger rum på en specifik plats, och med tanke på att vi är så djupt och komplext indragna i ett maktsystem att vi inte längre kan avgöra specifika skillnader eller mått. Vi upplever exploateringen, alienationen och kontrollen som våra fiender, men vi vet inte var detta förtryck produceras. Och likväl fortsätter vi att göra motstånd och kämpa.

Annonser
Posted in: Biopolitics